„PCOS  se pojavljuje već u adolescenciji sa simptomima kao što su nepravilnosti mentrualnog ciklusa, akne i hirzurtizam ( pojačana dlakavost) “ kaže autor studije Lourdes Ibaneza, MD, PhD, profesor pedijatrije na Univerzitetu u Barceloni. „No mi verujemo da je  kritična godina za razvoj PCOS-a vreme detinjstva i puberteta, kada su zbog prekomerne telesne težine deponovane veće količine masti.

Gojaznost povećava osetljivost jajnika na insulin, stopira ovulaciju , povećava lučenje muških hormona, što dovodi do pojave PCOS-a.

Cilj studije je bio uporedjivanje ranog i kasnog lečenja Metforminom

kako bi se sprečio nastanak PCOS-a kod adolescentkinja sa visokim rizikom za razvoj PCOS-a (anamnestički podaci,  niska ili normalna težina (LBW) na rodjenju i rani pubertet-PP)

Devojčice kod kojih je kasno uključen Methormin u odnosu na grupu devojčica kod kojih je uključen ranije,  su imale 2-8 puta više hirzurtizma, oligomenoreju i PCOS.

U starosti od 8-10godina, trbušna gojaznost je prva varijabila koja ukazuje na mogućnost pojave PCOS-a.

Dobijeni razultati govore da je rano uključivanje terapije Metforminom smanjilo simptome PCOS-a ( hirzurtizam, oligomenorea)

„U LBW-PP djevojaka, rano uključivanje terapije Metformin-om sprečava ili  odlaže razvoj hiperandrogenemije, hirzurtizma, oligomenoreje, a sama terapija je mnogo delotvornija, nego kasno uključivanje terapije.Kasno detinjstvo i rani pubertet su kritični za razvoj PCOS-a a time i za prevenciju ovog poremećaja.“

Ograničenja ove studije je mali uzorak ispitanika.

„Metformin, kada se daje u pravo vreme u pubertetu može uravnotežiti metabolizam, pa će deponovanje masti u trbuhu i jetri biti manje.“ kaže Dr. Ibáñez. „U godinama koje dolaze, u središtu pažnje trebao bi biti pomak u lečenju PCOS-a u smislu prevencije a ne lečenje komplikacija, kao što je danas. Uz terapiju Metformin-om obavezna je adekvatna ishrana i fizička aktivnost  kod mladih devojaka.“

J Clin Endocrinol. Objavljeno online 1.juna 2011.

Dr Slavica Pešić