Dugotrajno i obilno krvarenje iz materice(menometrorrhagia)  je najčešće uzrokovano miomima ( fibroidima).

Težina simptoma odrenjena je veličinom i položajem mioma- intramuralni i submukozni miomi remete konfiguraciju materice, normalnu prokrvljenost, njenu kontraktilnost i mogu dovesti do obilnih krvarenja.  Dugogodišnja menometrorrhagia iscrpljuje zalihe gvoždja i nastaje anemija.Anemija sa svojestranesnižava fizičku sposobnost žene, pa značajno utiče na kvalitet života.

Pokazalo se u ranijim ispitivanjima da medikamentozno lečenje, kojim se  snižava nivo steroidnih hormona utiče na smanjnje krvarneja.

Agonisti GnRH (Gonadotropin oslobadjajućeg hormona) su efikasni kod teških menstrualnih krvarenja.

Antagonisti GnRH takodje snižavaju nivo estrogena ali putem različitih mehanizama.

Nedavna studija uporedila je efikasnost oralnog GnRH antagonista (RELUGOLIX) sa agonistom GnRH( LEUPRORELIN) u kliničkom lečenju mioma ( fibroida).

Ovo ispitivanje je sprovedeno kao dvostruko slepo randomizirano ispitivanje. Sve ispitanice se bile u reproduktivnom periodu ( n= 281), sa teškim menstrualnim krvarenjima ( > 120 na dijagramu procene gubitka krvi) , nasumično su rasporedjene da primaju 40mg oralne Relugolix –a dnevno ili Luprorelina 1,88 ili 3,75mg (zavisno od težine krvarenja) tokom 24 nedelje ( 6 meseci).

Prolazni simptomi kod žena, uključujući i veličinu mioma i materice, kao i stepen krvarenja su bili slični.

Rezultati ispitivanja su pokazali sledeće:

• Broj pacijentkinja sa slikovnim gubitkom krvi posle 12 do 24 nedelje je bio sličan ( 82,2% Relugolix grupe u odnosuna 83,1% Leuprorelinske grupe);
  • Po završetku studije značajno vise žena je imalo ocenu gubitka krvi< 10 u grupi Leuprorelina( 94,7%) u odnosu na grupu Relugolix-a ( 84,1%)
  • Relugolix je efikasnije uticao na početak smanjena krvarenja od Leuprorelina.
  • Znatno vise žena je razvilo amenoreju sa Leuprorelinom ( 88,7%9 nego s Relugolixom ( 75,4%)
  • Oba tretmana su imala primbližno isti rezultat – 50% na smanjenje volumena mioma.
  • Posle prestanka terapije menstruacija se ponovo javila sa Relugolix-om ( 37 dana) a sa Leuprorelin-om ( 65 dan)
  • Nivo Hemoglobina je porstao , a nivo bola se smanjio, kod obe grupe ispitanica.
  • Nepovoljni dogadjaji, koji su doveli do prestanka studije su bili slični – valunzi su bili najčeća ozbiljna nuspojava

Zaključak je da Relugolix – oralni antagonist GnRH nije inferioran u odnosuna Leuprorelin, injekcijski agonist GnRH za lečenje menometrorrhagia uzrokovanih miomima ( fibroidima)  materice.

ZAKLJUČAK: Miomi cesto uzrokuju dugotrajna i česta krvarenja zbog smanjne kontraktilnosti uterusa i poremećaja vaskularne funkcije. Konačno lečenje je operativno, bilo miomektomia ili histerectomia. Teška anemija i veoma veliki miomi zahtevaju medicinsku terapiju kako bi se pacijentkinje što bolje pripremile za hirurški zahvat.

Standardna preoperativna terpija uključuje mesečne injekcije GnRHagonista – GnRH agonisti se vezuju za hipofizne receptore uzrokujući efekat “ raštrkanosti” pre postizanja hipogonadizma posle regulacije i desenzibilizacije GnRHreceptora .Zato može potrajati nekoliko nedelje pre postizanja terpijske efikasnosti. Lečenje agonistima GnRH komplikuje se hipoestrogenizmom i povezanim nuspojavama( neurovegetativni simptomi, smanjena mineralna gustina kostiju).

GnRH antagonisti takodje suzbijaju aktivnost jajnika. Oni su kompetitivni inhibitori hipofiznih GnRH receptora i njihov efekat je neposredan. To se i u ovoj studij ipokazalo: deo ispitanica koje su rano razvile amenoreju i manje krvarenje bio je znatno viši kod Relugolix-a.

Oba tretmana su dosta snizila nivoe estradiola, a mineralna gustina kostiju je smanjena u obe grupe. Teških nuspojava nije bilo, a kada su se pojavile, valunzi su dominirali. Dodatna terapija može ublažiti nuspojave koje se javljaju zbog niskih estogena.

Oralna primena je jasna prednost u odnosu na parenteralnu. Efikasnost Relugolixa nije niža, a profil nuspojava je sličan Leuprorelinu.

Oralni GnRH antagonisti mogu se uspešno koristiti za preoperativnu pripremu bolesnica sa miomima. Potrebno je proceniti dugotrajnu upotrebu u cilju izbegavanja operacije, ali je tu dodatna terapija neophodna.

Medscape

Dr med Slavica Pešić, ginekolog-akušer