HPV INFEKCIJA je polno prenosiva bolest koju izaziva humani papiloma virusi – HPV. Danas se smatra da postoji više od 100tipova HPV-a od kojih je oko 30 seksualno prenosivo. Postoje takozvani high –risk tipovi virusa ( 16, 18, 31, 35, 39, 45, 51, 52, 56) koji uzrokuju prekancerozne promene na grliću materice, i low- risk tipovi ( 6, 11, 41, 43, 44) koji izazivaju genitalne bradavice- kondilome (condylomata accuminata).

Hronična HPV infekcija povećava rizik nastanka raka grlića materice za 65, a kod high –risk tipova za 120 puta. Većina žena sa HPV infekcijom neće dobiti kondilome ili prekancerozne promene na grliću materice. Sve zavisi od stanja samog organizma: slab imunološki sistem usled hroničnog stersa, loša ishrana, uživanje droga, alkohola može podstaći aktivnost virusa.

Simptomi:

Pojava bradavica na spoljnim genitalijama koje mogu biti pojedinačne ili u grupama na malim usnama, vagini, oko čmara.( kod muškaraca na glansu penisa i prepucijumu) koji su praćeni umerenim svrabom i nelagodnošću.
Infekcije how risk tipovima ne daju simptome već samo prekancerozne promene na grliću materice, a otkrivaju se redovnim pregledima: kolposkopskim pregledom i PAPA testom.

Lečenje:

Kondilomi se uklanjaju hirurškim putem, laserom, radiotalasima, skalpelom, elektroterapijom- LEEP omčicom.
Druga mogućnost je premazivanje bradavica Podofilinom ( Podophyllinum).
Aldara- spada u imunomodulirajuće supstance, koristi se kao krema 3x nedeljno i daje zadovoljavajuće rezultate.

Infekcije vizokorizičnim tipovima ne daju simptomatologiju, a ako postoji HPV infekcija sa promenama na PAPA testu i kolposkopiji, neophodno je uraditi hitološku dijagnostiku -ciljana biopsija PVU, gde se u zavisnosti od dobijenog rezultata HP pregleda pristupa lečenju koje je hirurško ( laser, klasična konizacija, LLETZ).
Vakcina ( Gardasil, Cervarix) koja se u mnogim zemljama sprovodi kao obavezna, u mnogome će smanjiti pojavu kondiloma i/ili prekanceroza PVU u narednom periodu.

Dr Slavica Pešić ginekolog