Poslednjih godina je postalo jasno da dečija i adolescentna ginekologija zahtevaju mnogo više pažnje nego što im je ukazivano ranije.
Devojčice i adolescentkinje imaju svoje specifične probleme koji zahtevaju poseban pristup.

DEČJA GINEKOLOGIJA

bavi se ginekološki problemima u detinjstvu i obuhvata period do oko 10. g života. To je period koji nije izložen uticaju seksualnih hormona, pa su i giekološki problemi malobrojni. Najčešće se javljaju upale spoljnih genitalnih organa (vulvovaginitisi). Međutim, mogu se javiti problemi anomalija, prevremenog puberteta, tumora koji zahtevaju posebnu obradu i tretman.

VULVOVAGINITIS

kod dece čini 80% svih ginekoloških bolesti devojčica.Kako je nivo estrogena vrlo nizak, vaginalni epitel tanak, nema glikogena te ne postoji prirodna zaštita aciditetom vagine. Anatomski je otvor himena i otvor uretre vrlo blizak, nema većeg sluzokožnog nabora koji bi ih razdajao, te su i siptomi infekcije vulve često kombinovani ili udruženi sa simptomima infekcije mokraćne bešike i uro-trakta.
Osnovni simptomi su: pojačana sekrecija, osećaj pečenja, žarenja, i tegobe koje bi govorile za urinarnu ifekciju.
Dijagnoza se postavlja bakteriološkim brisom vulve, pregledom urina i urinokulture.
Izolovane bakterije su gotovo bez izuzetka identične u urinu i VS.Najčešće su bakterije fekalnog porekla, gram-pozitivni koki i saprofiti.

Lečenje često nije lako jer dolazi do čestih recidiva. Ako se nadje odredjeni uzročnik, lečenje antibioticima na koje je taj uzročnik osetljiv daje brze i zadovoljavajuće rezultate. Lokalno apikovanje antibiotskih masti može biti od veće koristi nego oralno davanje antibiotika. Dobra higijena, pamučno rublje, otklanjanje ostataka mokraće posle uriniranja su neophodni kao preduslov uspešnog lečenja.

LICHEN SCLEROSIS

promene na vulvi koje se često javljaju u postmenopauzi, ali se mogu javiti i kod dece.Uzrokovane su nedostatkom estrogena. To su plitke beličaste papule koje konfluiraju u veće površine sa znacima keratoze.Cela vulva je atrofična, beličastog izleda. Etiološko lečenje ne postoji jer će promene na koži nestati s pubertetom, tj sekrecijom hormona.

SINECHIAE VULVAE

( labijalne athezije)- često se vidjaju u detinjstvu i lako se prepoznaju: labia minora su slepljena u medijalnoj liniji, počev od nazad prema napred.
Cela vulva može imati zaravnjen izgled i ne vidi se ništa osim klitorisa. Simptomatologija je beznačajna, ukoliko dete uopšte ima simptome a oni najčešće potiču od uriniranja.
Lečenje: aplikacija estrogenske kreme na liniji adhezija 1-2 dnevno 1-2 nedelje.
Recidivi su česti, kao i kontinuirana infekcija. Operativna terapija nije potrebna jer će pubertetom doči do spontanog izlečenja.