Vakcina HPV4 ne povećava rizik od autoimunih bolesti

//Vakcina HPV4 ne povećava rizik od autoimunih bolesti

Vakcina HPV4 ne povećava rizik od autoimunih bolesti

Četvorovalentna vakcina protiv humanog paplimoma virusa HPV4 nije povezana sa povećanim rizikom od autoimunih bolesti kod devojčica – rezultat je studije koja je objavljena 28.maja u časopisu Canadian Medical Association Journal.

Ovi rezultati potvrdjuju rezultate druge dve velike kohortne studije iz Danske i Švedske.

„ Ovi rezultati pokazuju sigurnost HPV vakcine i pružaju kako roditeljima tako i zdravstvenim radnicima sigurnost njihove primene.“ – kaže dr Linda Levesque sa Univerziteta u Torontu.

U svetu oko 50% -75% polno aktivnih osoba može imati HPV virus,  što ga čini najčešćim polno prenosivim bolestima na globalnom nivou.

Efikasnost vakcine HPV 4 je velika, ali izveštaji o bolestima nakon primene vakcine izazivaju zabrinutost i zahtevaju istraživanje.

Kako bi pružili više konkretnih dokaza, kanadski istraživači su  proveli retrospektivnu kohortnu studiju pomoću podataka iz administrativne baze podataka. Naime uporedili su rizik od 12 različitih autoimunih bolesti u vremenu od 6 do 60 dana nakon primene vakcine.

Istraživanje je obuhvatilo 290 939 devojčica 8. razreda ( srednja životna starost 13,2 godine) imedju 2007. i 2013. god. Praćenje je trajalo u proseku 2.9god. Za vreme praćenja 681 vakcinisana devojčica je imala autoimuni poremećaj. Od toga 11,3% je razvilo poremećaj za vreme 7 – 60 dana nakon vakcinisanja.

Juvenilni reumatoidni artritis je činio najveći deo autoimunih poremećaja – 44,6%, ali on se u ovoj životnoj strarosti dogadja normalno u opštoj populaciji.

Istraživanja nisu pokazala značajnu povezanost izmedju vakcine HPV4 i nekih autoimunih bolesti kao Bell paralizu, Optički neuritis, Gravesovu bolest.

Autori su zabeležili nekoliko ograničenja ove studije,  jer ne uključuje žene i dečake kod kojih je vakcina takodje primenjena. Osim toga rezultati se ne odnose na dvovalentnu vakcinu HPV2 za koju su predhodne studije pružile dokaze o sigurnosti ove vakcine u pogledu autoimunih bolesti.

CMAJ. Published online May 28, 2018.

Dr med Slavica Pršić, ginekolg – akušer

Objavljeno:    jun 2018