Trudnoća

/Trudnoća
Trudnoća 2018-02-20T00:38:41+00:00

Trudnoća je fiziološko stanje koje traje 280 dana ili 40 gestacijskih nedelja (GN), računajući od datuma poslednje menstruacije.

To je period u životu žene koji je ispunjen kako fizičkim tako i emocionalnim promenama.

Da bi organizam u trudnoći imao dovoljno vitamina i minerala, moraju biti stvorene odgovarajuće rezreve pre trudnoće. Fetus uzima od majke hranljive sastojke neophodne za sopstveni rast i razvoj. Zato se potrebe za folnom kiselinom i gvožđem naglo i brzo povećavaju. Idealno je pre trudnoće popuniti depoe gvoždja, joda, vitamina, a sa početkom trudnoće treba voditi računa o pravilnom načinu ishrane.

  • Folna kiselina ( vit B 9) učestvuje u zatvaranju neuralne cevi ploda, od koga se razvija nervni sistem, pa njegov nedostatak može ugroziti embriogenezu ploda.Zato sa terpijom folne kiseline treba početi najmanje 3 meseca pre trudnoće.Optimalna doza je 400mikrograma dnevno.Osim u tabletama folna kiselina se može unositi hranom, a najviše je ima u zelenoj salati, spanaću, jajima.
  • Gvoždjeje neophodno jer učestvuje u sastavu hemoglobina, koji je neophodan za obezbedjivanje dovoljne količine kiseonika tkivima. Žene koje imaju anemiju pate od hroničnog umora, slabosti i pada imuniteta. Zato je potrebno hranom unositi dovoljnu količinu gvoždja a ima ga u crvenom mesu i povrću.

Pravilna ishrana tokom trudnoće i fizička aktivnost su veoma važni. Dnevni energetski unos je oko 2000 kalorija, u obliku kvalitetnih namirnica, sa puno vitamina i minerala. Trudnica ima 5 obroka, od kojih su 3 glavna i 2 užine.Konzervirana hrana, rafinisani slatki proizvodi, gazirani slatki sokovi, kao i dosoljavanje hrane treba izbegavati. Izbaciti upotrebu alkohola,prestati sa pušenjem.

Poželjno je unostiti teleće meso, piletinu i ribu, mleko i mlečne proizvode, dosta povrća i voća. Trudnica ne bi smela da doda težinu više od 11-15Kg.

Fizička aktivnost podrazumeva šetnje, plivanje, specifične vežbe za trudnice, gde je osnovno pravilno umerenost.

Psihofizička priprema trudnice za porodjaj podrazumeva vežbe relaksacije, kondicije i disanja.

tokom porodjaja, faze porodjaja, edukaciju o pravilnoj ishrani u trudnoći, dojenju, negovanju bebe i preporučuje se većini trudnica, a kursevi se organizuju u mnogim ginekološkim bolnicama i ordinacijama. Tako će trudnica na porodjaj otići pripremljena, moći će adekvatno da saradjuje sa doktorom-akušerom pa neće biti neprijatnih iznenadjenja.

Šta je potrebno uraditi pre trudnoće:

  • Ginekološki pregled
  • Kolposkopski pregled, PAPA test,
  • Mikrobiološka ispitivanja grlića materice: cervikalni bris i antibiogram

Chlamydia trachomatis

Micoplazma, Ureaplazma i izlečiti infekciju ako je prisutna.

Simptomi u trudnoći: Ovdje spadaju simptomi od strane majke kao, umor i pospanost, učestalo mokrenje, mučnina, gorušica, povraćanje, nadimanje, gađenje prema hrani ili želja prema određenim namirnicama, uvećanje dojki, bolne dojke, iscedak iz dojki i dr. Osim telesnih simptoma, tokom trudnoće se javlja emotivna nestabilnost u smislu čestih promena raspoloženja, razdražljivosti, iracionalnosti, plačljivosti, straha, radosti.

Kada se obavezno treba javiti ginekologu

  • Jaka mučnina i povraćanje, povraćanje više od pet puta dnevno
  • Bolovi u malom trbuhu i krstima, sa ili bez krvarenja.
  • Pojava krvarenja bez obzira dali je ono oskudno ili obilno.
  • Povišena tjelesna temperatura iznad 38,5°
  • Osjećaj pečenja i/ili bolovi prilikom mokrenja.
  • Jaka glavobolja koja traje više od dva ili tri sata, ako je praćena smetnjama u vidu
  • Pojava otoka na nogama, licu, šakama.
  • Odsutnost pokreta ploda posle 28. nedelje

Dr Slavica Pešić, gineolog-akušer

POPUST ZA 8.MART
Tokom marta
30% POPUSTA na
SVE vrste pregleda!