Bakteriske infekcije u trudnoći mogu uticati na trudnice,  od implantacije, tokom cele trudnoće, za vreme porodjaja i za vreme puerperijuma. One takodje imaju uticaj na fetus i novorodjenče, pa je samim tim njihovo otkrivanje i lečenje veoma važno. Mnoge od njih prolaze asimptomatski, što zahteva visoku kliničku svest i adekvatan skrining.

Beta hemolitički streptococcus grupe B ( GBS, Streptococcus agalactiae)

Infekcije beta hemolitičkim streptokocom grupe B su infekcije koje utiču kako na majku tako i na plod tj na novorodjenče. Od kada je 70- ih godina uvedena intrapartalna profilaksa, infecija je smanjena za oko 70%. Ova vrsta infekcije je najčešći uzrok smrtonosnih infekcija kod novorodjenčadi i majki.

Karaketrsitike:

• GBS se može naći kao deo normalne vaginalne, rektalne i oralne flore.
  • za vreme porodjaja infekcija se širi uzlazno
  • kod trudnica GBS uzrokuje cistis, amnionitis, endometritis, mrtvorodjenost a putem kvri može izavati endokarditis i meningitis.
  • nakon porodjaja, može izazvati infekcije urinarnog sistema i apscesse male karlice.
  • kod novorodjenčadi infekcija se javlja u vremenu do 7 dana ( prosečna starost novorodjenčadi je oko 12 sati), a prvenstveno se manifestuje kao sepsa, upala pluća ili meningitis. Ova infekcija kod neonatusa može ostaviti drastične posledice kao što su gubitak sluha, vida i neurološki ispadi.

CDC ( Centers for disease Control and Prevention)  preporuke su sledeće:

•  u trudnoći od 35-37GN sve trudnice treba da ispitaju cervikalni, vaginalni i rektalni bris.
  •  ako je rezultat kulture pozitivan, pacijentkinju obavezno treba lečiti
  • ako rezultati briseva nisu poznati u vreme porodjaja, pacijentkinja se smatra visiko rizičnom i odredjuje se tarpija u sledećim slučajevima:
  • GBS u urinu tokom trudnoće
  • porodjaj pre 37GN
  • ruptura ploodovih ovojaka koja traje duže od 16 sati.
  • intrapatralna temperature veća od 38 stepeni Celzijusa

Pacijentkinje sa visokim rizikom i negativnim nalazom briseva 5 nedelja do termina,  ne treba lečiti.

Terapija je sledeća:

• do porodjaja Penicillin G ili Ampicillin
  •  kod pacijentkinja sa alergijom na Penicillin dati Klindamicin ili Erytromicin.
  •  ako nije ustanovljena osetljivost na Klindamicin I Eritromicin može se uključiti Vankomicin
  •  mora se obratiti posebna pažnja na simtome od strane neonatusa.

Urinarne infekcije u trudnoći

Asimtomatska bakteriurija se razvija u 10-15% trudnica I može dovesti do komlikacija kao što je pijelonefritis. Zbog toga je pregled  urinoluture kod trudnica neophodan. Bakteriurija se definiše kao broj bakterija > 100.000 jedinica.

Lečenje je sledeće:

•  antibiotici po nalazu antibiograma.
  • Sulfonamidi, amoksicilin, amoksicilin-klavulanat, cefaleksin i nitrofurantoin su prihvatljivi
  • Sulfonamidi u zadnjih nekoliko nedelja trudnoće mogu dovesti do kernikterusa i hiperbilirubinemije u novorođenčadi
  • Trimetoprim je relativno kontraindikovan tokom prvog tromesečja zbog moguće teratogenosti.
  • Nitrofurantoin može uzrokovati hemolizu kod pacijenata ili fetusa s nedostatkom G6PD
  • Sedmodnevni režim tretira bakteriuriju i akutni cistitis; dok terapija s jednom dozom nije delotvorna
  • Ponavljajuće infekcije zahtevaju  postcoitalnu profilaksu sa jednom dozom cephalexin ili nitrofurantoin macrocrystal
  •  Blagi slučajevi se mogu lečiti ambulantno, a teži zahtevaju hospitalizaciju uz terapiju antibioticima, hidrataciju zbog mučnina, I povraćanja. Kod pacijentkinja koje su imale pijelonefritis obavezne su češće kontrole urinokulture.

Chlamydia trachomatis

Infekcija Chklamydiom Trachomatis je česta bakterijska,  seksualno prenosiva bolest ( u SAD je ova infekcija najčešća) a glavni je uzrok komplikacija u trudnoći i prenos bolesti na novorodjenče.

Karakteristike ove bolesti su:

• oko 75% žena sa infekcijom nema simptoma tj infekcija je asimptomatska.
  •  Chlamydia može izazvati cervicitis, endometritis, PID, akutni uretralni sindrom, horioamnionitis, postpartalni endometritis, i gestacijsko krvarenje kod trudnica.
  • Na fetus se infekcija prenosi verikalno – od majke na plod
  •  kod novorodjenčadi infekcija klamiodijom obično uzrokuje konjuktivitis i upalu pluća.
  •  Sve trudnice trebale bi uraditi ispitivanje na Chlam u ranoj trudnoći, a  po potrebi i u trećem trimestru.
  •  pacijentkinje sa dijagnozom klamidijske infekcije u prvom tromesečju moraju biti lečene i kontrolisane.

prema CDC– u,  ispitivanje na Chlamydiu trachomatis može biti uradjeno u urinu ili cervikalnom brisu.

Lečenje je sledeće:

•  Azitromicin ( prva preporučena terapija)
  •  Amoxicillin
  •  Eritromicin ( različiti neželjeni efekti ograničavaju njegovu upotrebu)
  • Tetraciklini I fluorokinoloni su kontraindikovani u trudnoći.

Posle 3 nedelje, treba proveriti ispitivanje,  kako bi se lečenje ponovilo ako je potrebno.

Dr med  Slavica Pešić, ginekolog-akšer

: